تفاوت اسناد رسمی با اسناد عادی

 از جهات مختلف اسناد رسمی با اسناد عادی تفاوت دارند:

  • سند رسمی قدرت اجرایی دارد در حالی که اصل در اسناد عادی نداشتن قدرت اجرایی است.
  • تاریخ سند رسمی هم از لحاظ اصحاب دعوا و هم از نظر اشخاص ثالث معتبر است؛ این در حالی ست که تاریخ سند عادی برای اشخاص ثالث مؤثر نیست.
  • در مورد سند رسمی، فقط ادعای جعل قابل طرح است در حالی که سند عادی در معرض ادعای جعل، انکار و تردید است.
  • سند رسمی تابع تشریفاتی است که از قبل قانون معین کردهد در حالی که اصل در سند عادی نبود تشریفات است.
  • مأمور رسمی دولت در تنظیم سند رسمی دخالت دارد در حالی که سند عادی را افراد به هر نحوی که بخواهند تنظیم می کنند.
  • در صورت مفقود شدن سند رسمی تهیه رونوشت از آن به سادگی ممکن است اما با گم شدن سند عادی نمی توان از رونوشت آن به طور کامل استفاده کرد.

مزایای اسناد رسمی

  • اسناد رسمی بین طرفین تنظیم کننده و جانشین قانونی آن ها از قبیل ورثه معتبر است.
  • تاریخ سند رسمی نه تنها نسبت به طرفین معامله بلکه نسبت به سایر اشخاص نیز اعتبار دارد.
  • در مقابل اسناد رسمی انکار و تردید مسموع نیست و فقط می توان ادعای جعل مطرح کرد.

چگونه اسناد عادی اعتبار اسناد رسمی پیدا می کنند؟

  • شخصی که سند عادی علیه او اقامه شده است، صدور آن را از جانب خود تایید کند.
  • در دادگاه ثابت شود که سند عادی که مورد انکار قرار گرفته از سوی شخص منکر قبلا به امضا و مهر رسیده است.

برچسب ها: موسسه حقوقی, موسسه حقوقی دادگر نیک فرجام, مباحث حقوقی, سند رسمی و سند عادی, تفاوت سند رسمی با سند عادی